Lav dit eget sundhedstjek i hjemmet

Hvis du er en person, som bøvler med dit helbred, eller som bare godt kan lide at have styr på det, så kunne du overveje om et regelmæssigt selvudført sundhedstjek var noget, du skulle begynde med. På den måde kan du selv danne dig et overblik over din helbredssituation inden for hjemmets fire vægge.

Komponenterne i det gode sundhedstjek

Hvis du døjer med enten for lavt eller for højt blodtryk, kan du investere i en blodtryks- og pulsmåler, som kan måle det for dig. Det er ganske nemt selv at gøre. For at få den optimale måling af din hvilepuls, er det en god idé at gøre lige når du er vågnet, da det er et af de tidspunkter, hvor kroppen er mest afslappet. Læs mere om blodtryks og pulsmåling. Lav gerne flere målinger om dagen, især når det kommer til måling af blodtryk, og gem disse data, så du kan vende tilbage til dem senere.

Hvis du kæmper med din vægt, hvad end du gerne vil tabe dig eller tage på, kan du løbende holde øje med tilstanden gennem BMI, hvor du blot skal kende din egen vægt og højde for at regne ud, om du ligger inden for normalområdet.

Ekstra fifs til et godt helbred

For et generelt bedre helbred og mere energi, er der nogle gængse ting, du kan gøre. Det er for eksempel en god idé at motionere, som det mindste at få frisk luft, hver dag. Spis en sund og varieret kost. Er du på medicin, så tag det i et regelmæssigt skema, så din krop kan regne med forudsigeligheden.

Det kan aldrig skade at tage ekstra vitaminer som supplement til din kost. Her i Danmark er vi ofte i underskud på D-vitamin, som vi naturligt får gennem sollys, men altså også kan få gennem vitaminpiller. Ellers er en multivitaminpille altid god!