Din guide til online marketing

Som virksomhedsejer ved du sikkert udemærket godt, hvor vigtig online marketing er for at sikre firmaet vækst og nye kunder. Det kan desværre godt være lidt af en jungle at finde rundt forskellige søgemaskiner, reklamer og data, men det kan du få hjælp til i denne guide.

Først og fremmest: Hyr et marketingsbureau

Hvis du gerne vil sikre dig, at netop din firmahjemmeside rangerer højt på søgemaskinerne, så kommer du længst med et marketingsbureau. Er du på jagt efter nogen, der er eksperter i online markedsføring, så kan du bl.a. overveje de erfarne folk fra https://geniads.com/.

Overblik over online marketing

Online marketing er et bredt begreb, som kan dække over alt fra målrettede reklamer på google til SEO-tekster. På denne liste kan du få et overblik over, hvad begrebet eksempelvis kan dække over:

  • Google Ads, som både kan handle om at målrette dine reklamer til forskellige brugere gennem søgeord og annoncere på Google Shopping.

  • Annoncering på forskellige velbesøgte sociale medier, som facebook og YouTube.

  • Udformning af SEO-tekster, som målrettes forbrugerne gennem ting som opsætning og søgeord.

  • Tracking på, hvordan de forskellige reklamer og annoncer klarer sig på søgemaskiner og andre platforme.

  • Det skader desuden heller ikke at sørge for, at din hjemmeside er godt opsat, så kunderne let kan finde rundt.

Hvis din virksomhed har styr på programmet Google Ads, så er der stor sandsynlighed for, at I kan blive eksponeret til en masse forskellige kunder. Dette sker bl.a. gennem målrettede søgeord, og du skal kun betale, når der rent faktisk bliver ledt kunder til din hjemmeside.

Annoncering på sociale medier

De sociale medier udgør en guldgrube, når det kommer til online markedsføring. Der er flere millioner brugere hver eneste dag, så reklamer og videoer på medier som facebook, YouTube og instagram har masser af potentiale til at skaffe nye kunder til virksomheden.

SEO-teskter

SEO står for search engine optimization og handler altså om at få din virksomhed til at rangere så godt som muligt på forskellige søgemaskiner. Dette kræver god viden om målgruppens søgeadfærd og et gennemtænkt ordvalg samt en dygtig og erfaren tekstforfatter.

Tracking

Ligegyldigt hvilken markedsføringsstrategi du benytter dig af, så er det afgørende løbende at få evaluteret den. Virker søgeordene? Klikker kunderne på linksene? Her er det afgørende at have adgang til data fra forskellige søgemaskiner og kunne forholde sig objektivt og analytisk til dem.

Optimer hjemmesiden

En anden ting, der er rigtig vigtig for at lokke nye kunder til, er at sørge for, at virksomheden er flot sat op. Tænk bl.a. over farvevalg, overskrifter og kategorier. Nøgleordet bør altid være overskuelighed, så det er nemt for dine kunder at finde det, de leder efter.

Kan du gøre det selv?

Hvis du ikke har efaring med online marketing, så kan det være rigtig svært at opnå succes med det uden hjælp. Alene fordi begrebet er så bredt, kræver det masser af dygtige folk på holdet, som gerne både skal kunne analysere tekster og skrive gode og fængende tekster.