Gode tips til at optimere dine præstationer når du dyrker sport

Uanset hvilken sportsgren du dyrker, er det næsten helt sikkert, at du altid leder efter måder, hvorpå du kan optimere dine fysiske og psykiske formåen. Det gælder altid om at være den bedste version af dig selv, og at kunne presse dig selv til nye længder, om det så er crossfit, håndbold eller tennis. Selvfølgelig varierer måderne at optimere dig selv på fra sport til sport, men generelt er der nogle ting, du kan gøre, uanset hvilken sport du dyrker.

Søvn er nøglen til mange ting

Uden søvn fungerer du ikke – det er et faktum, du må erkende på et tidspunkt. Prøver du at dyrke sport uden nok søvn, vil du helt sikkert ikke kunne klare det lige så godt, som du ville, hvis du var veludhvilet. Derudover kan kroppen heller ikke arbejde ordentligt, hvis den ikke får nok søvn, så uanset hvor meget du træner, kan det være svært eller endda umuligt at se fremskridt, hvis du ikke har en god nattesøvn at understøtte det med. Så det gælder først og fremmest om at anskaffe dig en god, behagelig seng – f.eks. en auping seng – så du kan sove ordentligt, og være veludhvilet til træning.

Kosten spiller en stor rolle

Selvom du holder øje med hvad du spiser, og prøver at holde dig væk fra usunde fristelser, er det ikke sikkert, at du ser de fremskridt, som du godt kunne tænke dig at se. Det kan bl.a. have noget at gøre med, at du faktisk ikke spiser nok, og at din krop dermed ikke har nok næring at arbejde med. Det kan også være fordi, du spiser for mange af de ”tomme kalorier”, som dem der findes i hvidt brød, da de også nedbrydes meget hurtigt af kroppen – det er derimod proteiner og komplekse kulhydrater, du har mest brug for!