Vil du forbedre dit kondital?

Mange af os oplever at have et ønske om, at vi kunne forbedre vores sundhed lidt. Måske er hverdagen stresset af mange afleveringer og undervisningstimer på studiet, hvorfor tiden til at besøge det lokale fitnesscenter bliver mindre? Måske er det weekendens byture, der bliver afløst af Netflix og junkfood om søndagen, der er synderen?

Uanset hvad der er årsagen, så dykker vi ned i et par sandheder, der kan hjælpe på din generelle sundhed.

Spis sundt

Ja, du ved det godt. Frysepizzaer og cup-nudler er ikke ligefrem madvarer, der hører til i bunden af madpyramiden. Men det er let og bekvemt. We get it. Men hvis du fortrinsvis lever af forarbejdede madvarer, vil du formentlig mærke det på din sundhed. Lige fra hud til mave.

Forarbejdede madvarer er designet til, at vi skal spise meget af dem. Så derfor er det svært at stoppe igen. Derfor er de ofte fulde af salt, sukker og hærdet fedt, der skal fremme smagen. Alt sammen i så overdrevne mængder, at vi normalt ikke ville forbinde det med netop den fødevare.

Så spis mindre forarbejdet mad. Lav maden selv, og lav store portioner ad gangen, så du letter besværet for dig selv i de følgende dage. Eller du kan fryse portioner ned, så du har let aftensmad en dag, hvor overskuddet til madlavning ikke lige er der.

Drop rygningen

Ja, du ved det godt. Men rygning er bare den direkte vej til dårligt helbred. Det beskadiger dine organer, smags- og duftesans og tænder. Og dit tøj og din lejlighed kommer til at lugte – du bemærker det bare ikke selv.

Har du svært ved at droppe rygningen helt, kan du overveje at skifte smøgerne ud med e-cigaretter, så du stadig kan opleve fornemmelsen af at have en cigaret mellem fingrene. Her kan du også få forskellige smage og dufte, så du ikke er bundet til en bestemt, men kan variere lidt.

Drik mindre alkohol

Ja, du ved det godt. Det er bare virkelig hyggeligt at få en øl med studiekammeraterne til fredagsbaren eller tage med vennerne i byen i weekenden. Og selvfølgelig skal der være plads til lidt morskab i livet, hvor alkohol også er involveret. Men overvej, om aftenerne bliver sjovere af, at du drikker dig så meget fra sans og samling, at du ingenting kan huske dagen efter? Næppe.

Faktisk bliver det lidt en dårlig spiral. For dagen efter en gedigen omgang druk er det eneste, du tænker på, formentlig junkfood. Og pludselig fortsætter det dårlige spor. Så prøv at se, om du kan holde lidt igen, mens legen er god. Og nyd, at dit hoved ikke er ved at sprænges dagen derpå. Og du er et skridt nærmere en bedre sundhed.